Personenvervoer Willemsen- de Koning, de nummer 2 op de lijst van Top-Rated Workplaces van vacaturesite Indeed, heeft ruim tweeduizend chauffeurs. 1500 van hen komen vrijwel nooit op kantoor.

Ze hebben hun taxi voor de deur staan en rijden elke dag hun ritten. Meestal gaat het om leerlingenvervoer die van en naar school moeten of om cliëntenvervoer, veelal ouderen die van en naar een dagbesteding gaan. Een zeer zelfstandig beroep met veel vrijheid.

Tegelijk wil operationeel directeur Gerhard Breedveld dat zijn chauffeurs de normen en waarden van Willemsen- de Koning, een bedrijf met tachtig jaar geschiedenis, uitdragen. “De concurrentie in het personenvervoer is groot”, vertelt hij. “Klanten willen zeker zijn dat ze goede kwaliteit krijgen. De chauffeur is ons visitekaartje.”

Sociale vaardigheden

En dat werk is niet altijd makkelijk. De specifieke doelgroepen van Willemsen- De Koning – veelal kwetsbare kinderen en ouderen – stellen extra eisen aan de (sociale) vaardigheden van medewerkers. “Als je zeven kinderen met autisme in je bus hebt, moet je weten wat je beter wel of niet kunt doen en zeggen”, verduidelijkt Breedveld. Ouderen hebben vaak letterlijk meer ondersteuning nodig.

PortretWdK-2

Operationeel directeur Gerhard Breedveld

Willemsen- de Koning gelooft in persoonlijke aandacht, ook voor de medewerkers zelf.  Dat de medewerkers vanuit huis werken, maakt het uitdagend om samenhang te creëren. Breedveld: “We geven onze medewerkers bedrijfskleding; vrij ongewoon in het groepsvervoer.” Die kleding creëert de gewenste uitstraling, maar zorgt er ook voor dat chauffeurs zich onderdeel van het bedrijf voelen.

Mentoren

Wie iedere dag op de weg zit, krijgt bijna onvermijdelijk te maken met ongewenst gedrag en (bijna) ongelukken in het verkeer. “We vinden het belangrijk dat chauffeurs vervelende ervaringen kunnen delen”, aldus Breedveld. “Dat ze even van zich af kunnen praten. Dit doen ze meestal met hun regionale planner. Die is het eerste aanspreekpunt.”

Hij legt uit: “Als de planner denkt dat dit nodig is, kan hij ook een mentorchauffeur langs sturen. Dat is iemand die beginnende chauffeurs wegwijs maakt, maar ook een sociale, ondersteunende taak heeft. Bij ernstige zaken, zoals ongelukken, gaat iemand van de directie persoonlijk langs. Vorig jaar werd bijvoorbeeld een chauffeur van achter aangereden op de A1. Vrij ernstig. Gelukkig is het wel goed afgelopen, maar dan moet je je als directie gewoon laten zien.”

Goed gevoel

Willemsen- de Koning maakt veel werk van werving en selectie van nieuwe chauffeurs. Omdat het taxibedrijf gespecialiseerd is in bijzonder vervoer, is het belangrijk dat chauffeurs sociaal vaardig zijn en begrip hebben voor de beperkingen van de mensen die ze van A naar B brengen.

“Voor onze medewerkers is juist dat bijzondere contact de grote meerwaarde van werken voor Willemsen- de Koning. Als je kinderen met een beperking naar school mag brengen, of ouderen naar de dagbesteding, dan geeft dat een goed gevoel. Onze chauffeurs weten dat dit zonder vervoer niet mogelijk is, dat die kinderen of ouderen dan de deur niet meer uitkomen.”

Meer weten over hoe jouw organisatie één van de beste werkgevers van Nederland wordt? Download het e-book van Indeed.

Indeed, de nummer 1 vacaturesite ter wereld met elke maand meer dan 250 miljoen unieke bezoekers, kan je helpen in de zoektocht naar talent. Bij Indeed komen werkzoekenden op de eerste plaats. Ze kunnen gratis zoeken naar vacatures, cv’s plaatsen, informatie over bedrijven bekijken en reviews over hun eigen werkgever achterlaten.